Tuna Yakisoba Pan ( Roti Mi Goreng ikan Tuna)

Assalammualaikum WBT dan selamat tengahari semua, hari tu ros buat tuna yakisoba pan ni, atau dlm bahasa melayunye, roti mi goreng ikan tuna, ros buat tak pedas sebab menu untuk anak-anak, bila makan tu anak-anak suke, satu sorang pun dah kenyang ni, roti hotdong tu kalau nak buat sendiri pun boleh ade resepi yang ros lampirkan, kalau nak beli pun boleh, tinggal buat mi goreng tu je, kalau tak mau letak tuna pun takpe, buleh ganti dgn hirisan daging atau isi ayam atau udang yang penting guna sahaja ape jua bahan mengikut selera dan bahan yang sedia ade di dapur tu ya, yakisoba pan ni popular di jepun dan salah satu makanan yang di jual di kedai roti, Selamat Mencuba

Tuna Yakisoba (mi goreng ikan tuna)
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanye

1 tin tuna flakes
sedikit hirisan kobis
250gram mi kuning
3 sudu besar sos cili@sos tomato
1 sudu besar sos tiram
2 sudu besar kicap manis
1 ulas bawang putih
sedikit bawang besar
sedikit garam
sedikit gula

bahan topping dan hiasan, serbuk nori, nori yang dihiris halus, sos cili@sos tomato dan mayonis

Cara-caranya

1. Dengan menggunakan sagat, parut bawang besar dan bawang putih, ketepikan, panaskan sedikit minyak dan tumis bahan parutan tadi sehingga naik bau, kemudian masukkan tuna flakes dan kacau sebati, masukkan pula, sos cili, sos tiram, kicap manis dan kacau sebati.

2. Masukkan sedikit air jika terlalu kering, selepas itu masukkan hirisan kobis, kacau sebati, setelah agak mereneh baru masukkan mi kuning dan kacau beberapa minit sehingga semuanya mesra, sesuaikan rasa masukkan sedikit garam dan gula. kacau beberapa minit dan angakt, sedia untuk di jadikan inti sebentar lagi. Selamat Mencuba.

 

– Cara membuat tuna yaki soba pan

1. Roti hotdog tu dibelah tengahnye dan letakkan beberapa sudu mi goreng tuna, ratakan dan padatkan, kemudian jalurkan atasnya dengan sos cili serta mayonis, sedia untuk dihidangkan dan dijadikan menu berkelah atau menu untuk anak-anak anda, Selamat Mencuba.

lepas siap mcm ni wrap dan senang di bawa ke picnic

makan satu pun dah kenyang dah

letak sos cili baru rasa pedas sikit kan

Nota: Masa buat mi goreng tu, kalau nak pedas boleh letak cili kisar ya, dan tahap kepedasan boleh adjust sendiri, jangan letak sayur sawi ya dlm mi goreng tu, nanti lain pula rasanye. : )

Sumber: “http://jintanmanis.com/roti/695-yakisobapantuna”

Iklan

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s